ثورة قلم اتظلم

ثورة قلم اتظلم داسوا عليه وقالوا خلاص انكسر بس عمره ماكان ينكسر لانه فى الاخر هينتصر




















مشهد فراق


شاب فلسطينى بيودع امه وهو فى غاية الحزن لانه هيسافر ويسيب بلده


وامه تعارضه فى السفر


تعالوا نشوف المشهد ده








ياولدى بالله عليك لاتبكى


لا تبكى فبكاؤك يحزننى


بالله عليك لا تبكى


لا تبكى فبكاؤك يؤلمنى


بالله عليك اصمت


اصمت فبكاؤك كالسيف يقتلنى


ياولدى... ياولدى اسكت ودواى الجرح بالصمتى


فانينك كالسم فى الصدرى


ياولدى اصمت ولا تستنكر ..فهذا لاينفع المرئ


ياولدى اصمت ... فبكاؤك لايفيد بغير الفعلى


ياولدى رد عليه وصارحنى... افهمت القصد من القولى


ياولدى رد عليه وجاوبنى


اتتذكر يوم ان اخذوا ابوك للحدى


او يوم ان قتلوا اخوك قبل الرشدى


ياولدى بالله عليك لا تمشى


لا تمشى ولا تتركنى ... ولا تترك ارضى





25 قول اللى فى نفسك بادب:

السلام عليكم ورحمة الله,

وبالرغم من ان الولد هو اللى مسافر وسايبها والمفروض ان الام هى اللى هتبكى, الا ان الولد هو اللى بيبكى لانه هو اللى عايز يمشى,
ولكن فى النهاية (قلب الأم) طبعا لا يقدر على فراق فلذه كبده بسهوله.

تقبل مرورى اخى الكريم,
دمت بكل الود والخير,,,,,

السلام عليكم ورحمة الله

ليتني هناك أستشهد وأتمن يمن الله أن يبعثني لأستشهد ألاف المرات

اللهم بلغنا الشهادة

من جمالها يااسامة انا معنديش كلام اقوله
ربنا يكرمك

هو بس السؤال هو هيمشي يروح فين هيسيب الارض
ياريت كلنا امهاتنا يبقوا كده ويعينونا على طاعه ربنا وعلى الاستشهاد وعلى الدفاع عن حقوقنا واننا نحافظ على ارضنا
دمت مبدع
على فكره القصه اللى بعرضها مش بتاعتى انا ناقلاها
تحياتى

السلام عليكم
لا اله الا الله
ربنا يفك اسرهم يارب

محاولة جيدة في معناها .. أرجوا منك الاستمرار والتطور

كنت أتمنى أن تغير العنوان إلى: يا ولدي لا ترحل .. فالمعنى أفضل في حالة الرحيل

تصحيحات مطلوبة:

ودواى الجرح بالصمتى
الصحيح: داو الجرح بالصمت

وعلى نفس المنوال جميع الكلمات التالية: فى الصدرى .. المرئ .. الفعلي .. القولي .. الرشدي .. للحدي .. كلها نهايات لابد من حذف حرف الياء من آخرها

خالص تحياتي

ما شاء الله عليك

انا قلبي وجعني من كلماتك

مؤثرة اوي

ربنا يحرصك

تحياتي

وعليكم السلام
اشكرك على تعليقك الجميل وانا بجد المدونه نورت بتشريفك
اتمنى التواصل

وعليكم السلام
على خطى الحبيب
اشكرك على تعليقك الجميل وانا بجد المدونه نورت بتشريفك
اتمنى التواصل

يا صعيدى انت منيين
من الصعيد انا صعسدى بردوه
اشكرك على تشريفك النور زاد فى المدونه ربنا يرزقك الشهاده اللهم امين

استاذتنا
انتى يكفيكى بس تنور المدونه
المدونه من غيرتعليقك ولا تساوى
دمتى منورنا ومشرفنا

جيجى
بجد تعليقك رائع لانه داس علىالجرح امهاتنا الا من رحم ربى كلهم بيقول امشى جانب الحيط
انا اسف ما لاحقتش اعلق على بوستك
ان شاء الله اصبرى عليه فى بوست شعبان
دمتى متالقه

مصعب
اللهم امين اللم فك اسرنا واسرى المسلمين
دمت متالق بقلمك الرائع

اشكرك استاذنا نصائحك رائعه
بس كنت حابب اوضح بخصوص البوست انا كنت عارف موضوع الياء الزياده وانها لازم تستبدل بكسره
وللاسف كنت حابب اوضح انها مكسوره بس معرفتش اجيب التشكيل على الكى بورد
بجد اسعدتنى بتعلقك
استاذنا
دمت متالق بمدونتك الرائعه

استاذه ميمى
بجد نورتى مودنتى
يارب ما يتوجع قلبك اباد انا اسف
تعليقك اشكرك عليه

كلمات رائعه وياليته يستمع لكلماتها ولا يترك ارضه وبلاده لانه حتما سيريد العوده الى وطنه يوما ما ووقتها لن يجد وطن لانه تخل عنه لغيره
أسأل الله أن يرد فلسطين لأهلها وينصرهم على أعدائهم

اشكرك سمسمه تعليقك كبير عليه وبجد ده من بعض ما عندكم اللهم انصر اخوننا فى فلسطين بجد نورت المدونه

اخوانى المدونيين انتظوا منى كل ما يسركم ( فهو الرحيم التواب )
و ( دماء فى ساحات القضاء )

الى كل من ( احمد الصعيدى ) و ( وعلى خطى الحبيب )
اتمنى لو يبعتو ليه البلوجر بتاعهم للتواصل

السلام عليكم

صوره جميله وواضحه
نقلت لنا معانه فراق الإبن
ومن سبقوه

تحياتى

السلام عليكم ورحمة الله

كلمات مؤثره اووى
اللهم انصر اخواننا فى فلسطين

دمت بخير

اللهم إنصر المسلمين فى كل مكان وحرر ارضهم

ايها العامل المحترم
اشكرك على تشريفك مدونتى وبجد المدونه نورت بيك
اشكرك على تعليقك الرائع
اتمنى التواصل

حنيين
اشكرك على كلامك الرائع
ربنا يكرمك على تعليقك الجميل

ايها الكمبيوتر
اشكرك على تشريفك مودنتى ان شاء الله سلبى دعوتك

نسر
اللهم امين اللهم امين
دمت متواجد ومنور مدونتى